Van der Valk raakt gevoelige snaar

NOVO_2_maart 2009

 

Mark Bierling (28) werkt als receptionist bij Hotel Van der Valk in Zuidbroek. Het hotel verzorgt al jarenlang Carrousel-programma’s voor vmbo-leerlingen. ‘Ik heb dit jaar voor het eerst leerlingen begeleid’, vertelt Mark. ‘Dat vond ik best spannend, maar het was fantastisch!’

 

Waarom doet Van der Valk mee aan vmbo Carrousel?
‘We willen leerlingen laten zien wat horeca inhoudt. Iedereen gaat weleens uit eten, maar niet iedereen beseft hoe het eraan toe gaat. Hoe belangrijk de communicatie tussen receptie en keuken is, bijvoorbeeld. We willen de leerlingen laten zien wat er achter de schermen gebeurt. Dat doen we op een enthousiaste manier en als de leerlingen daar vervolgens positief op reageren, dan vinden we dat hartstikke leuk.’

Hoe ziet jullie programma eruit?
‘We sturen de leerlingen van tevoren een opdracht, geven een rondleiding door het hotel en daarna mogen ze aan het werk. In de keuken gaan ze met de chef-kok een eitje bakken en andere leerlingen dekken tafels in het restaurant. Dit keer was er ook een stagiaire bij die vertelde over haar ervaringen.’

Vond je het moeilijk om een groep leerlingen te begeleiden?
‘Nee eigenlijk niet. Klinkt misschien gek, maar ik ben daar heel gemakkelijk in. Wel merkte ik dat leerlingen in het begin een beetje nonchalant en stil waren. Maar ik begrijp dat wel, dat je als 15- of 16-jarige niet snel iets durft te vragen. Ik vond het daarom prettig dat er een docent bij was die vragen stelde. Het is heel belangrijk dat een docent actief meedoet. Dat breekt het ijs een beetje. Toevallig kende ik de docent nog van vroeger.’

En, heb je leerlingen enthousiast gemaakt voor de horeca?
‘Ja, we hebben bij een paar leerlingen absoluut een gevoelige snaar geraakt. Toen ze mochten koken riep iemand: “ik word kok!” We kregen bedankkaartjes waarop stond hoe leuk ze het hadden gehad. Dat doet je goed.’